Δημοσιογραφία & Νέα Μέσα - Πρόγραμμα διαλέξεων και εργαστηρίων

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2013-2014

Το πρόγραμμα του τμήματος είναι δομημένο σε 96 συνολικά ώρες διαλέξεων και εργαστηρίων, οι οποίες είναι μοιρασμένες σε θεματικές. Οι θεματικές είναι μοιρασμένες σε δύο κατηγορίες:

  • Το κεντρικό πρόγραμμα κατάρτισης (Κ), που αποτελεί τα 3/4 του συνολικού προγράμματος
  • Τα ολοήμερα workshops και σεμινάρια (W), που αποτελούν το υπόλοιπο 1/4 του προγράμματος. Τα τέσσερα σεμινάρια/workshops είναι αυτόνομα και αποτελούν επιπρόσθετο εκπαιδευτικό υλικό, που παρέχεται δωρεάν στους καταρτιζόμενους του προγράμματος.

Η έναρξη λειτουργίας του τμήματος προγραμματίζεται για τις αρχές Μαρτίου 2014 και η ολοκλήρωση του κύκλου, μέσα Ιουλίου του 2014. Τα τμήματα θα είναι ανώτερης δυναμικότητας 20 ατόμων. Οι διαλέξεις και τα σεμινάρια γίνονται σε εβδομαδιαία βάση (ημέρα Σάββατο) και διαρκούν 6 ώρες, από τις 11:00 το πρωί έως τις 18:00 το απόγευμα, με μία ώρα μεσημεριανό διάλειμμα.

Υπεύθυνοι προγράμματος:
@galaxyarchis, @dolerossAποστόλης Καπαρουδάκης


#Podcast: Oι @doleross και @galaxyarchis παρουσιάζουν αναλυτικά το πρόγραμμα του 'B Κύκλου Σπουδών του Hackademy καλεσμένοι του @O_Kanalarhis στο radiobubble.

#Κ. Κεντρικό πρόγραμμα κατάρτισης (72 ώρες)

#Κ.1 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
4ωρη θεματική (2 δίωρα)
  1. Αναζήτηση και διασταύρωση πηγών (online και offline)
  2. Διαχείριση online πηγών
  3. Eργαστήριο
#Κ.2 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ (ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ & ΦΟΡΜΕΣ)
3ωρη θεματική
  1. Η αλλαγή της μορφής και του περιεχομένου του δημοσιογραφικού λόγου σε blogs και news sites -εκτός παραδοσιακών ΜΜΕ.
  2. Προσαρμογή της παραδοσιακής δημοσιογραφικής γραφής, στα Νέα Μέσα.
  3. Άσκηση: Παρουσίαση επιλεγμένου θέματος με διαφορετικούς τρόπους αφήγησης.
#Κ.3 ΕΞΕΛΙΞΗ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ONLINE ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑΣ (ΝΕΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ)
6ωρη θεματική (2 τρίωρα)
  1. Εξέλιξη ελληνικών και διεθνών ΜΜΕ στο Διαδίκτυο.
  2. Νέα Μέσα (New Media): η διεθνής και ελληνική εμπειρία.
  3. Μοντέλα New Media όσο αφορά στη μορφή διάρθρωσης και λειτουργίας τους (επαγγελματικά, ημιεπαγγελματικά, κοινοτικά, ειδικού σκοπού) - Παραδείγματα.
  4. Εισαγωγή στις νέες επαγγελματικές ειδικότητες.
#Κ.4 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ
3ωρη θεματική
  1. Θεωρητικές προσεγγίσεις για τους ρόλους του επαγγελματία-δημοσιογράφου και του πολίτη-δημοσιογράφου στο εξελισσόμενο μιντιακό οικοσύστημα.
  2. Το Web 2.0, η νέα μορφή Διαδικτύου.
  3. Τα ΜΜΕ πριν και μετά το Web 2.0.
  4. Ο δημοσιογράφος πριν και μετά το Web 2.0.
#K.5 ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΑΚΤΙΒΙΣΜΟΣ & ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ
3ωρη θεματική
  1. Πρακτικές και εργαλεία - διαχείριση των κοινωνικών δικτύων ως πηγών ειδήσεων (με παραδείγματα).
  2. Αντίλογος: Ψηφιακή Δημοκρατία ή "Μεγάλος Αδερφός";
#Κ.6 ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
6ωρη θεματική (2 τρίωρα)
  1. Ορισμός, οργανόγραμμα, αίθουσας σύνταξης.
  2. Μορφές ψηφιακής και εικονικής (εξ αποστάσεως) αίθουσας σύνταξης.
  3. Εργαλεία οργάνωσης, συνεργασίας και διαμοιρασμού, σε μια ψηφιακή αίθουσα σύνταξης (online και offline).
  4. Άσκηση: οργάνωση και λειτουργία virtual newsroom.
#K.7 ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ BLOGGING
8ωρη θεματική (4 δίωρα)
  1. Παρουσίαση-οδηγός των κυριότερων εφαρμογών blogging (Blogger, Wordpress,Tumblr, Posterous κλπ)
  2. Παρουσίαση-οδηγός κυριότερων εφαρμογών microblogging (Scribble, Coverit Live).
  3. Εργαστήριο: Δημιουργία ατομικών και ομαδικών blogs και δημοσίευση περιεχομένου (σε συνδυασμό και με τους στόχους των άλλων εργαστηρίων).
#Κ.8 ΚΩΔΙΚΑΣ ΓΙΑ ΑΡΧΑΡΙΟΥΣ
6ωρη θεματική (3 δίωρα)
  1. Εισαγωγή στην HTML (κώδικας για τη διαμόρφωση περιεχομένου ιστοσελίδας).
  2. Εισαγωγή στο CSS (βασικές ρυθμίσεις εμφάνισης ιστοσελίδας).
  3. Σχετικές εφαρμογές για χρήση στα New Media.
  4. Οδηγός επικοινωνία και ορθής συνεργασίας με τον developer.
#Κ.9 ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ
4ωρη θεματική (2 δίωρα)
  1. Εργαλεία επιμέλειας και αρχειοθέτησης περιεχομένου, bookmarks κ.α..
  2. Εργαλεία συνάθροισης περιεχομένου (Storify, Chirpstory κ.α.).
  3. Δοκιμαστική χρήση πλατφορμών και (σε συνδυασμό με τους στόχους άλλων εργαστηρίων και με Εργαστήριο Συμμετοχικής Δημοσιογραφίας)
#K.10 ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ/ΗΧΟΥ
8ωρη θεματική (4 δίωρα)
  1. Εισαγωγικά/τεχνικά στοιχεία ψηφιακής φωτογραφίας, βίντεο και ήχου
  2. Βασικές αρχές λήψης, επεξεργασίας (online και offline) και δημοσίευσης στο Διαδίκτυο.
  3. Ψηφιακή παραγωγή, μιξάζ, μοντάζ ήχου (εργαλεία και εφαρμογές)
  4. Αποθήκευση/αναπαραγωγή αρχείων ήχου στο Διαδίκτυο (Upload, podomatic mixclound, soundclound και άλλες σχετικές πλατφόρμες)
  5. Online data base φωτογραφιών.
#K.11 WEB RADIO (ΕΙΣΑΓΩΓΗ)
8ωρη θεματική (4 δίωρα)
  1. Εισαγωγικά/τεχνικά στοιχεία (podcasts, web radio)
  2. Σκηνοθεσία/δημιουργία ραδιοφωνικής εκπομπής
  3. Σύνταξη ραδιοφωνικού δελτίου ειδήσεων.
  4. Live radio (βασικές αρχές χειρισμού κονσόλας, μικροφώνων κλπ, αποφυγή κακών πρακτικών βάσει εμπειρίας, αξιοποίηση ενδεδειγμένων πρακτικών).
#Κ.12 TRANSMEDIA / CROSSMEDIA
2ωρη θεματική
  1. Οι πολλαπλοί εναλλακτικοί τρόποι αφήγησης ενός θέματος στο Διαδίκτυο.
  2. Οι νέες τεχνολογίες ως αφορμή για την παραγωγή τέχνης στον νέο διαδικτυακό χωροχρόνο.
#Κ.13 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΑ ΝΕΑ ΜΕΣΑ
4ωρη θεματική (2 δίωρα)
  1. Βασικοί κανόνες "επικοινωνίας και προώθησης" στα Νέα Μέσα.
  2. Εργαστήριο: Ομάδα εργασίας PR μέσω twitter.
#Κ.14 ΝΕΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ/ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ
3ωρη θεματική
  1. Οι καινούργιες επαγγελματικές ειδικότητες που στηρίζονται στα Νέα Μέσα.
  2. Συμβουλές επαγγελματικής ενασχόλησης βάσει του τοπίου της αγοράς που διαμορφώνουν τα νέα μέσα επικοινωνίας (συλλογικά και ατομικά).
#Κ.15 ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΚΑΛΕΣΜΕΝΩΝ ΟΜΙΛΗΤΩΝ
4 ώρες


#W.  Workshops - Σεμινάρια (24 ωρες)

#W.1 ΤΟ TWITTER ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
Ημερήσιο (11πμ-6μμ) Workshop
  1. Η εγχώρια και η διεθνής δημοσιογραφική πρακτική σε σχέση με τη συγκεκριμένη πλατφόρμα microblogging. 
  2. Η χρήση του εργαλείου από τα μεγάλα ΜΜΕ και από μεμονωμένους δημοσιογράφους/freelancers.
  3. Το twitter ως εργαλείο crowd sourcing.
  4. Τουιτάροντας την είδηση.
  5. Οδηγός δημιουργίας ενημερωτικών tweet, χρήση hashtags, ενδεδειγμένες και μη πρακτικές.
  6. Tα συμπληρωματικά εργαλεία και η αξιοποίησή τους από το δημοσιογράφο (Storify, Chirpstory κλπ.).

#W.2 CITIZEN JOURNALISM LAB
O δημοσιογράφος ελέγχοντας την είδηση από την εικονική αίθουσα σύνταξης των νέων μέσων.
Ημερήσιο (11πμ-6μμ) Workshop
  1. Ανάπτυξη και εφαρμογή ενός σεναρίου κάλυψης υπαρκτού ειδησεογραφικού θέματος με τη χρήση των πληροφοριών που καταφθάνουν από την “κοινωνία των πολιτών” μέσω των social networks.
  2. Οργάνωση της έρευνας και “της κάλυψης” του γεγονότος.
  3. Διαχείριση της πληροφορίας. Αντιμετώπιση προβλημάτων αξιοπιστίας ανώνυμων και ψευδώνυμων πηγών. Η διασταύρωση της είδησης καθώς αξιοποιούμε ταυτόχρονα τις “παραδοσιακές” δημοσιογραφικές πηγές και τις σύγχρονες.
  4. Επεξεργασία της είδησης και δημοσίευσή της. Ενδεδειγμένες πρακτικές για την ταυτόχρονη διάδοση της ενημέρωσης σε διαφορετικές πλατφόρμες (blogs, twitter, facebook, google+).
  5. Crowd sourcing. Οργανώνοντας τους πολίτες ώστε να μας παρέχουν ντοκουμέντα και πληροφόρηση από το πεδίο των γεγονότων. Ενδεδειγμένες τεχνικές και, εμπειρικά αποδεδειγμένα, κακές πρακτικές.

#W.3 MOBILE REPORTING LAB
O ρεπόρτερ στο χώρο που διαδραματίζεται το γεγονός, αξιοποιώντας της δυνατότητες των νέων τεχνολογιών για τη μεταφορά και τη διάδοση της πληροφορίας.
Ημερήσιο (11πμ-6μμ) Workshop
  1. Πώς καλύπτουμε θέματα μέσω κινητού τηλεφώνου χρησιμοποιώντας κείμενο, φωτό και βίντεο.
  2. Τεχνικές δυνατότητες και οδηγίες αξιοποίησης smartphones (iphone, Andoid mobile κλπ).
  3. Upload φωτογραφιών και ντοκουμέντων ήχου, εικόνας και βίντεο.
  4. Livestreaming εικόνας και ήχου μέσω κινητού τηλεφώνου και laptop.
  5. Παρουσίαση χρήσιμων εργαλείων και αντιμετώπιση προβλημάτων που διαπιστώθηκαν εμπειρικά.
  6. Η σωστή αξιοποίηση του υλικού του ρεπορτάζ, ώστε, με περαιτέρω επεξεργασία του, να προκύψουν βίντεο, ραδιοφωνικές εκπομπές και δημοσιογραφικά κείμενα.

#W.4 ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΑ ΝΕΑ ΜΕΣΑ
Οι προκλήσεις της νέας εποχής και η διαχείρισή τους από τη δημοσιογραφική οικογένεια. Προς ένα νέο κώδικα δεοντολογίας της ΕΣΗΕΑ.
Ημερήσιο (11πμ-6μμ) Workshop
  1. Ορισμός και προσαρμογή των κανόνων δεοντολογίας και των πνευματικών δικαιωμάτων στα Νέα Μέσα.
  2. Ψηφιακά και πνευματικά δικαιώματα στο Διαδίκτυο. Διαχείριση και υποχρεώσεις (Copyright, Digital Rights Management).
  3. Creative Commons και Ανοικτό Λογισμικό. Η κουλτούρα, η πρακτική, η νομολογία.
  4. Προσαρμογή των παραδοσιακών κωδίκων δεοντολογίας και δημοσιογραφικών αξιών στα νέα μέσα (απόψεις και προσεγγίσεις).
  5. Διεθνείς απόπειρες ελέγχου της διαδικτυακής ελευθερίας (ACTA SOPA/PIPA) και η ελληνική νομοθεσία για τα Blogs.
  6. Η ανωνυμία και η ψευδωνυμία ως χαρακτηριστικά του διαδικτύου και η σχέση τους με την “παραδοσιακή” δημοσιογραφική πρακτική.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.